ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ
Το παιχνίδι για τα παιδιά πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα
Είναι σημαντικό μέσα στη μέρα να υπάρχει αρκετός χρόνος για να παίζουν μόνα τους, μαζί σας αλλά και με άλλα παιδιά
Το παιχνίδι δεν είναι ένα εξάρτημα ή ένα αντικείμενο. Το παιχνίδι είναι η πιο σημαντική και πιο πολύτιμη διαδικασία μάθησης για τα παιδιά. Είναι ο τρόπος να συλλέγουν εμπειρίες και τις αξιολογούν. Είναι ο τρόπος που φτιάχνουν αναμνήσεις. Αλλά κυρίως είναι η διαδικασία μέσα από την οποία χτίζουν την προσωπικότητά τους και τη σχέση τους τόσο με τον εαυτό τους όσο και με τους άλλους.
Από τη βρεφική ηλικία και σε όλα τα αναπτυξιακά στάδια, πρέπει να υπάρχει επαρκής χρόνος στην καθημερινότητά του για παιχνίδι. Όσο μεγαλώνει η διαδικασία παιχνιδιού δεν πρέπει να παραγκωνίζεται και να θεωρείται δευτερεύουσας σημασίας.
Πέρα από τον χρόνο του παιχνιδιού που πρέπει να εξασφαλίζουν οι γονείς για τα παιδιά τους είναι εξίσου σημαντικό να δίνουν προσοχή στο είδος και την ποιότητα του παιχνιδιού. Και με το είδος του παιχνιδιού δεν αναφερόμαστε τόσο στο τι είδους παιχνίδια παίζει αλλά πώς και με ποιους. Για να καλλιεργηθεί συνολικά κι όχι μονόπλευρα η προσωπικότητα ενός παιδιού, είναι σημαντικό το παιδί μέσα στη μέρα του να έχει χρόνο ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να παίξει μόνο του, να παίξει με τους γονείς του και να παίξει και με άλλα παιδιά.
Είναι απαραίτητο να δίνεται έμφαση και να αξιοποιούνται όλες οι δυνατότητες της διαδικασίας μάθησης μέσω του παιχνιδιού, η οποία αλλάζει κάθε φορά ανάλογα με το ανάμεσα σε ποιους γίνεται το παιχνίδι.
Όταν το παιδί παίζει μόνο του
- Ανακαλύπτει τα όρια του εαυτού του
- Επεκτείνει τη φαντασία του
- Ακονίζει τη σκέψη του βρίσκοντας λύσεις σε θέματα που προκύπτουν
- Καλλιεργεί την υπομονή και την επιμονή του
- Μαθαίνει να προσπαθεί και να μην τα παρατάει
- Βρίσκει τρόπους για να είναι δημιουργικό
- Διαχειρίζεται το αίσθημα της ανίας
Όταν ένα παιδί παίζει με τους γονείς του
- Αναπτύσσουν κοινό κώδικα επικοινωνίας
- Φτιάχνουν αναμνήσεις
- Έρχονται κοντά και χτίζουν μια ουσιαστική σχέση
- Γνωρίζονται
- Μαθαίνουν βασικούς κανόνες συμπεριφοράς
- Μέσω του παιχνιδιού θα μάθουν όρια, κανόνες, να διαχειρίζονται την ήττα αλλά και την επιτυχία
Όταν τα παιδιά παίζουν με άλλα παιδιά
- Κοινωνικοποιούνται
- Μαθαίνουν να λύνουν τις διαφορές τους
- Μαθαίνουν να διαπραγματεύονται
- Μαθαίνουν να ξεπερνάνε συγκρούσεις
- Μαθαίνουν να μοιράζονται
- Μαθαίνουν να αγωνίζονται
- Ενισχύεται το αίσθημα της ομάδας
- Μαθαίνουν να συνεργάζονται
- Ενισχύεται το αίσθημα ότι ανήκουν κάπου
- Μαθαίνουν να διαχειρίζονται τον ανταγωνισμό
Το τελευταίο είδος παιχνιδιού είναι εξίσου σημαντικό και στις μέρες μας δεν θεωρείται τόσο αυτονόητο καθώς πλέον δεν υπάρχουν τόσο όσο παλιά τόσοι ασφαλείς χώροι όπου τα παιδιά θα μπορούσαν να παίξουν χωρίς την παρέμβαση ή τη συμμετοχή των μεγάλων. Είναι ωστόσο σημαντικό τα παιδιά να μπορούν να παίζουν μεταξύ τους με τη διακριτική ίσως παρουσία των ενηλίκων αλλά διατηρώντας την αυτονομία τους. Όταν οι ενήλικες δεν επιβλέπουν το παιδί κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού το παιδί καταφέρνει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο όλα τα οφέλη του παιχνιδιού με τα άλλα παιδιά που αναφέρουμε παραπάνω.
Συνεπώς όταν φτιάχνετε το πρόγραμμα δραστηριοτήτων του παιδιού, φροντίστε να υπάρχει αρκετός χρόνος και για τα τρία είδη παιχνιδιού καθώς το κάθε ένα προσφέρει στο παιδί διαφορετικά ερεθίσματα και το βοηθάει να καλλιεργήσει διαφορετικές αλλά εξίσου σημαντικές δεξιότητες που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ομαλή ανάπτυξή του.